Psykodraamaviikonloppu 24. – 26.4.2020

25.2.2020

Visit Peace-tila Lapinlahden Lähteellä, Lapinlahdenpolku 8, H:ki Pe 24.4 klo 17 - 20, la 25.4 klo 10 - 16, su 26.4 klo 10 – 15

Mitä psykodraama on?

Psykodraama voidaan kuvata toiminnallisena ryhmäterapiamuotona, missä työstetään asioita draaman avulla, eri tekniikoita ja menetelmiä käyttäen. Psykodraaman eräs lähtökohta on, että kaikki ihmiset ovat pohjimmiltaan luovia ja että työstämällä asiat draaman keinoin löytyy uusia ratkaisuja, tunteita ja näkemyksiä, myös vaikeisiin asioihin.

Persoonamme koostuu monesta rooleista, joita meillä on elämässä. Jos roolit ovat vakiintuneet, emme enää pysty vastaamaan muutoksiin tai uusiin haasteisiin. Roolityöskentely on yksi psykodraaman perusväline. Katsomalla itseäsi toisten silmin ja näkemällä tilanteet eri näkökulmista itsetuntemus ja ymmärrys kasvavat.

Luodaan joka kertaa kertaluonteinen esitys. Se voi perustua oikeaan tapahtumaan, henkilökohtaiseen ongelmaan, kysymykseen, unelmaan, pelkoon tai vaikeuteen päähenkilön elämästä. Ei siis ole valmiita käsikirjoituksia vaan hetkessä rakennettu näytös, joka perustuu yhden henkilön tarinaan.

Psykodraamatyöskentelyn avulla osallistujan spontaanisuus ja luovuus kasvavat, roolivalikoima laajenee ja kyky ymmärtää muiden ihmisten ajattelua ja tuntemuksia kehittyy. Ohjaaja johtaa draamaprosessin kulkua tukemalla ja ohjaamalla päähenkilön työskentelyä ja ryhmäjäsenet auttavat osallistumalla apuhenkilöinä päähenkilön draamaan.

Erityisiä esiintymistaitoja ei kuitenkaan vaadita!

Viikonlopun hinta on 120 €.

Ohjaajana toimii TkL, työyhteisösovittelija Carola Fortelius; ryhmän ohjaus on osa hänen psykodraamakoulutuksestaan.

Ilmoittautuminen 30.3.2020 mennessä sähköpostilla carola.fortelius@icloud.com tai teksti-/WhatsApp-viestillä numeroon 040 - 554 2759